14 August 2012

Mic dejun de post - 10 idei

Vorbeam zilele trecute cu mama - mai precis o certam ca nu mananca, desi ia niste antibiotice destul de puternice. Scuza, de data asta, a fost ca e post si nu stie ce sa manance la micul dejun. Fie vorba intre noi, acasa la Suceava micul dejun nu se intampla foarte des si abia anul asta, cand am fost acolo cu Maria, am simtit din plin lipsa alimentelor mic-dejunabile :))

Aici, la noi acasa, nu mancam super-sanatos (si nici nu bem foarte sanatos in ultima vreme), dar respectam cu strictete chestia aia cu mancatul de dimineata. Chiar si in post. Asa ca, in urma discutiei cu mama, am dat rapid un ochi mental in retetar si am facut o trecere in revista a variantelor de mic dejun de post. Sper sa va fie de folos, chiar daca postul se termina maine :)

Tartinabile

- pasta de avocado - 1 avocado bine copt, storcit cu furculita, ceva sare, musai lamaie, poate putin usturoi, eventual niste fulgi de drojdie inactiva si ce va mai place voua si pare ca merge in combinatie (nici patrunjelul nu strica - coriandru se pune in varianta originala, dar mie nu imi place, mi se pare ca are gust de sapun :P)
- pasta de masline - masline, ulei, usturoi si ceva mirodenie mai mediteraneana (oregano e perfect), toate puse la blender. Pentru asta e musai sa alegeti niste masline bune. M-am lenevit si am luat masline fara samburi, dar aveau un gust groaznic si am avut mult de lucru cu ceapa-usturoi-5 feluri de mirodenii sa facem pasta de masline comestibila. Deci musai luati masline bune. Si stati doua minute sa scoateti samburii (puneti masline pe tocator, le apasati bine de tot cu palma si samburii ies foarte usor)
- pasta de morcov - morcov, ulei, lamaie, sare, piper, fulgi de drojdie, toate la blender pana se face pasta. Pentru zile de ne-post, merge si cu morcovul fiert si cu iaut
- rosii - adica bruschete fensi-pensi uneori nesimtit de scumpe prin restaurante (ca, la urma urmei, vorbim de paine cu rosii, oricum i-ai spune) - rosii taiate cubulete mici, ulei de masline, mirodenii dupa gust (busuioc sau menta pentru rezultate garantate), pe felii de paine, de preferat prajita
- pasta de linte - e o chestie multifunctionala, care poate fi supa-crema daca o faci o idee mai lichida si o pasezi, mancarica - daca o mananci calda sau pate de linte daca o mananci a doua zi :))  se face super simplu: o parte linte rosie la 3 parti apa - la fiert. intr-o tigaie se calesc: ceapa, morcov, telina si niste chimen spre sfarsit. Legumele din tigaie se toarna in oala si se lasa la fiert. La sfarsit, dupa sare, piper si poate niste zeama de lamaie, se pune o lingura de mustar. Nu sariti asta cu mustarul, face diferenta.

Sălăţibile

- fasole fiarta plus ce legume aveti in frigider plus ce dressing va place cel mai mult. Prefer varianta cu ceapa multa si ceva ardei (fara legume frunzoase sau zemoase), cu ulei si otet.
- paste - eventual ce a ramas de la cina precedenta. Da, pastele cu sos de rosii, reci. Merg genial cu salata verde, masline, ceapa, ardei, castraveti, rosii si dressing.


Combinabile cu lapte vegetal

Am aflat cu stupoare ca se poate face lapte vegetal din aproape orice - gasiti pe net retete, in functie de ce aveti prin casa. De obicei fac 2 litri si pastrez ce nu am folosit in ziua respectiva in sticle, la frigider. Am special pentru asta niste sticle de bulion care arata ca sticlele de lapte de pe vremuri, alea cu capac de folie argintie :)

- cereale integrale cu fructe uscate - eu sunt mare amatoare, restul familiei nu. Am observat ca daca le las bine la inmuiat in lapte, sa se terceasca, si pun niste scortisoara deasupra se mai imblanzesc spiritele
- terci din fulgi fini de ovaz - imi place teribil, chiar si facut cu apa, chiar si neindulcit. Dar sunt si variantele extra-yummy, cu miere, fructe de padure, nuci, fructe uscate, carob si ce va mai place voua. Tot asa merge si cu mei
- gris cu lapte vegetal, miere si scortisoara deasupra

Voi ce mai mancati dimineata in zilele de post?

Later edit: nu ratati comentariile, pentru si mai multe idei :)

15 comments:

  1. Hmmm... Idei foarte bune descoperite la finele postului :). O sa imi notez oricum articolul, am gasit niste idei minunate acolo, oricum sunt multe zile de post peste an.
    Eu pun in general meniul saptamanal, ce include si micul dejun, insa ma tem ca al meu este cu mult mai saracacios decat ce am gasit la tine.

    Si o rugaminte: adauga optiunea Nume/Adresa URL la comentarii :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma bucur ca ti-a fost ceva de folos. Stiu meniul saptamanal, mi-a fost de multe ori sursa de inspiratie, inclusiv inspiratia de a ma apuca de meal planning

      Fac ce spui, numai daca imi explici cum :) ca am umblat prin setari si nu am reusit nimic, sunt mai atehnica din fire :P

      Delete
    2. Bine ca am creat bloguri de test si pe Blogger, cu care nu ma descurc grozav.
      Ai in stanga Setari, mergi la Postari si comentarii. La Cine poate face comentarii, probabil ai bifat Utilizator inregistrat - include Open ID. Ar trebui sa bifezi Oricine-include utilizatorii anonimi.
      Acum, lasarea anonimilor sa comenteze nu stiu in ce masura pune probleme, dar o masura de precautie ar fi sa Mergi si la Moderarea comentariilor (chiar deasupra), sa bifezi Uneori, si sa dai, de exemplu, pentru posturi mai vechi de 7 zile (asta in cazul in care nu ai deja moderarea la toate, care e masura de siguranta extrema, dar poate sa te cam lege de blog).

      Delete
    3. Gata! Multam de indicatii, sper sa fie ok acum

      Delete
  2. imi place ce papi tu :)
    nu am incercat niciodata o salata de fasole si pasta de morcovi dar voi incerca.
    ma enerveaza fasolea asta ca fierbe greu. tu o pregatesti de seara, presupun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daca incerci, sa imi spui daca ti-au placut :)

      De data asta am nimerit ceva soi de fasole care a fiert repede - vreo 4 ore doar :))) si am fiert mai multa (o parte a devenit pasta de pus pe paine). Dar de multe ori trisez si folosesc fasole din conserva :(

      Delete
  3. Unt de arahide.
    Pateu de năut (hummus).
    Pâine prăjită cu miere şi ceai.
    Salată de fasole (asta mai mult la prânz, dar merge şi dimineaţa): fasole fiartă (din conservă când mi-e lene), ceapă roşie, ardei capia copţi şi muraţi (mie îmi trimite mama), sare, ulei de floarea-soarelui.
    Lapte vegetal cu un fruct (milkshake) sau cu cereale (de obicei fulgi de ovăz) sau cu orez integral fiert şi cu puţină miere.
    O salată de mei pregătită acum ceva vreme: mei fiert, ardei copţi, usturoi, roşii, ulei de măsline, sare, lămâie.
    Salate reci de paste; o variantă care-mi place mult: paste fierte, dovlecei sotaţi în puţin ulei de măsline cu nişte usturoi, sare şi mult pătrunjel verde. A şi nişte peperoncino.
    Salată de vinete (fără maioneză).
    Biscuiţi (dacă-s de post).
    Covrigi proaspeţi din Mega Image. Cred că-s de post, nu ştiu, îi cumpără soţul.
    Fructe simple, resturi de fructe de la copil. :))) Asta cel mai des în ultima vreme, că n-am energie nici să deschid frigiderul. :)))

    Şi cam tot ce ai scris şi tu. Mai puţin pastă de morcovi şi pastă de linte. Aceasta din urmă trebuie să o încerc şi eu că pare tare gustoasă. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multam de idei,le-am trecut la catastif. Te inteleg perfect cu fructele si frigiderul. Cat se mai gaseste pepene, am rezolvat problema :)) Sa imi spui daca ti-a placut pasta de linte ;)

      Delete
  4. Vin si eu cu alte idei:
    -icre false- pare ciudata ideea, dar e chiar buna. Aici e o reteta, daca vreti sa nu fie asa rosii puneti mai putin bulion. http://www.teoskitchen.ro/2010/09/icre-de-post.html
    -telina data pe razatoare cu maioneza de post (eu fac maioneza fie dintr-un cartof fiert si apoi cu ulei, fie dintr-o budinca de apa si faina racita, la fel cu putin ulei)
    -chiftelute de cartofi: cartofi fierti in coaja, apoi curatati, dati pe razatoare, amestecati cu condimente si putina faina (1-2 linguri cat sa se modeleze) si prajiti sau copti la cuptor
    -piure pe paine (nu aruncati cu pietre, dar daca pui si o rosioara sau ceapa cruda deasupra, e fff bun)
    -strudele cumparate de la un magazin din zona, cu dulceata
    -spirala cu nuca, la fel cumparata, nu prea am timp sa fac, dar uite o reteta in genul lor: http://www.retete-de-mancare.ro/retete/retete-culinare/retete-de-post/reteta-palmieri.html cu aluat de foietaj cumparat, dar atentie, foietajul de post contine margarina!!
    -banala paine cu dulceata, a zis careva?
    -salata de banane, mere, nuci si miere
    -gogosi de post pufoase


    Aa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multam, Aa! Am trecut la catastif :) ce bine ca mi-ai adus aminte de icrele de post! facea mama intr-o vreme si erau tare tare bune.

      Intrebare tehnica: la chiftelele de cartofi la cuptor nu pui ulei in compozitie?

      Delete
  5. Ba da, putin. Daca faci la cuptor, cred ca ies mai bine daca ii dai prin pesmet inainte.

    Aa.

    ReplyDelete
  6. -zacusca
    -icrele false le fac cu gris,maioneza de post si boia
    -salata de leurda cu fasole,ceapa si porumb
    -pateu de dovlecel cu marar
    -clatite de post
    -spanac la greu
    -fasole pastai trase la tigaie cu usturoi si marar
    -si lista poate continua...idei se gasesc...trebuie doar sa ai imaginatie
    succes tuturor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc de idei! Cum se face pateul de dovlecel?

      Delete
  7. gemuri (s-au terminat deja), zacusca (si pe aia o terminai), fructe(mere), pasta de naut (hummus), piine goala daca sunt pe fuga. Incerc sa mananc ceva... si o felie de piine e mai mult decat nimic. Au fost perioade cand gateam cina, si puneam o portie si pt urmatorul mic dejun (da, eu sunt cea care mananc si ciorba dimineata, daca mi-e foame...).

    Atentie, persoanele in varsta au un necesar mult mai scazut ca cei tineri (metabolismul redus) - asa ca poate sa consume si cantitati mutl mai mici. Nu sunt insa de acord cu saritul peste masa, si mai ales mic dejun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Credeam ca numai eu sunt de parere ca ciorba se poate manca oricand :)) asta dupa ce am auzit in repetate randuri "Vaaaaai, cum sa mananci supa/ciorba seara?!?"

      Delete