Cand am aflat prima data de ideea asta (de la Irina si Iulia acum niste ani), cel mai mult m-a atras faptul ca am nevoie de un tabel dragut si colorat :)) Perspectiva organizatorica, economiile cu privire la bugetul pentru alimente si reducerea risipei nu m-au convins asa cum a facut-o necesitatea de a gasi un printable dragut si colorat cu care sa ma joc. Asa ca am purces la cautat pe google si am realizat ca nu reusesc sa gasesc ce imi trebuie: un meniu care sa inceapa cu ziua de luni, sa fie format landscape, fiecare zi sa aiba o coloana cu cele 4 categorii (mic dejun, pranz, cina, gustari), liniile de tabel sa nu fie prea groase, dar sa fie :)) si piticii mei cu papetaria pot continua. In cele din urma mi-am facut un template al meu, pe care il puteti descarca de aici, daca va e de folos. El arata cam asa:
In perioada de inceput, varianta de mai sus a functionat foarte bine pentru mine: m-a disciplinat din punctul asta de vedere si m-a invatat sa gandesc in termenii unui meniu saptamanal. Nu l-am simtit niciodata ca restrictiv, pentru ca imi dadea structura de care aveam nevoie atunci. Desigur, nu era nimic batut in cuie si nu reprezenta o sursa de stres, ci ma asigura ca in orice zi a saptamanii am in frigider si camara cate ceva pentru a incropi mesele trecute pe lista.
Apoi template-ul meu a inceput mai mult sa ma incurce. Nu mai aveam chef sa printez si sa perforez, ma enervam daca vroiam sa fac planificarea si nu aveam foaia la indemana, era destul de incomod sa folosesc o foaie A4 cand agenda mea e A5, etc. In plus, am schimbat modul de planificare a meniului. In loc de luni-duminica, planific pentru vineri-joi, pentru ca vinerea e ziua de cumparaturi la noi si pana vineri dimineata trebuie sa am lista gata. Asa am ajuns sa fac planificarea meniului pe o foaie scrap A5, fara tabele si culori si ponei :P (imaginea de mai jos e inca din perioada planificarii L-D)
Varianta asta, in care zilele se succed pe verticala, m-a ajutat sa vizualizez mai clar cum pot combina cina de azi cu pranzul de maine si cum ma pot organiza mai usor cu gatitul in avans. In perioada respectiva lucram si trebuia sa pregatesc totul cu o seara inainte, trebuia sa fiu mai ninja putin daca vroiam sa am a doua zi mancare pentru copii si ceva de pus in pachetul pentru serviciu.
In momentul de fata am ajuns in etapa mai free-style. Pentru ca pot gati si pe parcursul zilei, dar si pentru ca nu stiu exact ce program avem pentru saptamana in curs, am nevoie de abordarea cea mai flexibila, care pentru noi acum arata asa: lista cu micul dejun, ciorbele si felurile principale pe toata saptamana.
- lista cu ce am in congelator si in lada frigorifica
- lista cu ce am in frigider (am ajuns in punctul asta pentru ca, cu toata planificarea, tot mai mureau prin frigider diverse lucruri de care uitam)
- ce mai am prin camara de care vreau sa scap in viitorul apropiat :P (niciodata nu am reusit sa tin o lista la zi cu lucrurile din camara)
- listele de cumparaturi (cele doua carnete magnetice pe care le iubesc cu indarjire)
- meniul
Joi seara sau vineri dimineata, cand prind doua minute de liniste, iau foile de pe frigider si, pornind de la ce avem deja in casa, fac planul de bataie si lista de cumparaturi.
Inca doua lucruri m-au ajutat de-a lungul timpului sa ma tin de obiceiul asta:
- am pastrat cateva meniuri - inclusiv cele din posturi - si le reciclez cand sunt lipsita de inspiratie
- ma orientez in functie de programul pe care il avem si planific mancarurile mai elaborate pentru zilele mai libere; in rest, 30 minute meals :))
- schimb modul de planificare in functie de modificarile din viata noastra
Voi planificati? Ce functioneaza pentru voi? Tips and tricks?
PS Puteti descarca un To do list de aici, daca va place modelul
eu nu planific, imi vin idei si pofte doar :))
ReplyDeletePerfect si asa :))
DeleteSuper!! Asta da organizare! Si la noi în frigider rămân mâncăruri de care uitam:\
ReplyDeleteAnul asta e anul luptei impotriva risipei de mancare ;)
Delete:)Super!
ReplyDelete:)
Deleteeu am incercat cateva variante de meniu: cu lista, cu caiet, cu foi etc. In final am sfarsit cu foi cu 3 coloane: meniu (nu scriu pe zile ca nu respect ordinea) dar scriu sectiune de meniu sa fie pachete (serviciu, scoala), coloana de cumparaturi cu cantitati (la fructe nu scriu cat si ce, dar scriu de ex. sa nu mai iau banane sau sa iau mai multe prune), si musai coloana de ToDo.
ReplyDeleteAm reusit asa sa nu mai am momente: si eu ce mai mananc, sa merg o data pe sapt. la piata si sa nu mai arunc mancare (ok, f. rar, si f. putin), iar de buget...s-a redus la juma ba chiar mai mult uneori.
Versatilitate e un mare plus - poti face tot felul de flick-flackuri pana gasesti exact varianta de planificare a meniului care ti se potriveste cel mai bine
DeleteFix carnetel d-ala cu margarete mi-am luat si eu saptamana trecuta!
ReplyDeleteIntr-o zi ar trebui sa fac o postare pe blog cu meniul general pe care il folosesc - e fara consum de hartie. :P
E o coala A4 pusa pe frigider am variante de supe, feluri principale si deserturi care merg si la micul dejun. Am niste magneti mici pe care ii plasez in dreptul mancarurilor pe care vreau sa le includ in meniu in urmatoarea perioada (nu neaparat o saptamana, uneori fac asta pentru 3-4 zile).
Irina
Uite ca am fost harnicutza:
Deletehttps://copilariefericita.wordpress.com/2016/09/19/cum-arata-un-meniu-permanent/
Great and that i have a swell offer you: What Is In House Renovation Loan house renovation edmonton
ReplyDelete